EINDHOVEN - Directeur Bart de Boer van Eindhoven Airport wil vanaf 1 januari 2008 de luchthaven zeventien uur per dag, zeven dagen per week, open hebben om te voldoen aan de wensen van de Ierse prijsvechter Ryan Air. GroenLinks is niet overtuigd van de noodzaak van verdere groei van Eindhoven Airport voor zowel de werkgelegenheid als bereikbaarheid van Brabant en de regio Eindhoven in het bijzonder. Leden van de Belangenbehartiging Omwonenden Welschap (BOW) protesteren daarom terecht tegen verruiming van de openingstijden van Eindhoven Airport.
Indien de openingstijden worden verruimd, moeten omwonenden van Eindhoven Airport rekening houden met extra geluidsoverlast. Dat betekent dat omwonenden elke dag van 7 uur 's ochtends tot 12 uur 's avonds last krijgen van overvliegende toestellen. Op dit moment zijn de openingstijden van de luchthaven beperkt van 6.45 tot 22.45 uur op werkdagen. Zaterdag mag vanaf 8 uur 's ochtends worden gevlogen en zondag vanaf 10 uur.
Nachtelijk vliegverkeer
Volgens een bericht in het Eindhovens Dagblad van zaterdag 26 mei is de enige beschikbare onderhandelingsruimte voor directeur De Boer een uitgestelde opening op zondagmorgen, van 7 naar 9 uur 's morgens. Dat betekent wel dat die twee uren worden overgeheveld naar de nacht, dus tot 2 uur 's nachts vliegverkeer.
De poging de openingstijden te verruimen past in het streven van directeur De Boer om van Eindhoven Airport een vaste uitvalsbasis te maken voor prijsvechters als Ryanair. Op langere termijn moet dat de weg vrijmaken om de luchthaven te laten groeien naar drie miljoen passagiers. Op dit moment vertrekken er jaarlijks al 1,4 miljoen passagiers vanaf de Eindhovense luchthaven.
Noodzaak
GroenLinks is niet overtuigd van de noodzaak van verdere groei van Eindhoven Airport voor zowel de werkgelegenheid als bereikbaarheid van Brabant en de regio Eindhoven in het bijzonder. Voor alle duidelijkheid: GroenLinks is niet tegen economische vooruitgang in de regio. We zijn echter wel tegenstander van verdere uitbreiding van Eindhoven Airport, omdat tegenover extra luchtvervuiling en geluidsoverlast voor honderdduizenden inwoners van de regio Eindhoven, slechts een zeer beperkt aantal nieuwe banen staat. De uitbreiding die de luchthaven wil, is vooral gericht op uitbreiding van het aantal goedkope vakantievluchten en die staan los van de eerder genoemde werkgelegenheid en bereikbaarheid van de regio.
Bovendien is uitbreiding van Eindhoven Airport helemaal niet noodzakelijk, aangezien binnen de huidige afspraken met de regio nog voldoende ruimte zit. Dat is wat ons betreft de maximaal mogelijke groei. Daar komt bij dat in het luchtruim boven Brabant steeds meer militaire oefenvluchten plaats vinden, doordat het ministerie van Defensie steeds meer het vliegmaterieel overbrengt naar de vliegbases in Brabant. GroenLinks vindt dat deze oefenvluchten tot een minimum beperkt moeten worden.