GroenLinks bepleit verlenging van het huidige beleid en budget voor cultuur tot en met 2022. Om te behouden wat goed is, en te stimuleren wat in opkomst is.

De culturele sector is door de coronacrisis onevenredig hard getroffen, aldus GS. Toch bezuinigt dit college in plaats van te investeren. Keuzen zijn voor corona gemaakt, maar dat dan juist geen reden om de geplande bezuiniging terug te draaien en middelen op peil te houden?

Voor GroenLinks is het van groot belang dat de impulsgelden minimaal op hetzelfde niveau blijven staan. Uit de rapporten blijkt hoe effectief dit is. Is GS bereid om hier naar te kijken, gelet op de nieuwe situatie waar we vandaag de dag inzitten?

GroenLinks vraagt zich af wat die opensamenwerking en uitgestoken hand waard is als we het over het overschot hebben van zes miljoen? Wil de gedeputeerde ons tegemoet willen komen in de impulsgelden, hij zou van de zes miljoen euro alsnog drie miljoen euro overhouden.

Nu hoor ik de gedeputeerde zeggen, ja maar dat is een stelpost voor incidentele uitgaven. Is dat nu echt waar we zo’n forse buffer voor klaar moeten hebben of is nu, deze crisistijd juist het moment om te investeren? We zijn toch bij uitstek de bestuurslaag die met zijn investering zorgt dat er vanuit hogere en lagere overheden juist ook geld vrijkomt. Laten we die rol dan ook pakken. En waarom ontbreekt sociale veerkracht vanuit Sterk Brabant?

De impulsgelden zijn van groot belang voor GroenLinks. We geven ook zeven miljoen uit aan vier starters in het Brabant Outcome Fund. Toevallig komt dat geld uit alle portefeuilles behalve die van de VVD. Toeval? GroenLinks is benieuwd of er sprake is van een coalitie van Vijf keer VVD of echt open samenwerking?