EINDHOVEN - Provinciebestuurder Paul Rüpp heeft in het Eindhovens Dagblad van vrijdag 11 januari aangekondigd dat de provincie het regionaal overleg over Eindhoven Airport opzij zal schuiven om de openingstijden van de luchthaven in de weekeinden te verruimen. GroenLinks Brabant vindt dat dergelijk autoritair gedrag niet te dulden is.

Paul Rüpp zegt in het artikel dat hij met alle betrokkenen aan tafel wil, maar dan moeten ze wel doen wat hij zegt. Geen inspraak, geen veto's, gewoon akkoord gaan met de hoge heren en verder moet iedereen zijn mond houden. Hij gaat daarbij totaal voorbij aan de uitspraken van de gemeenteraden en bewoners rond de luchthaven. Ongelooflijk dat een democratisch gekozen bestuurder meent ongestraft dergelijke dictatoriale uitspraken te kunnen doen. Het wordt tijd dat ook de gemeente Eindhoven een duidelijk 'nee' laat horen tegen deze autoritaire houding en de zijde kiest van zustergemeenten in de regio.

Volgens GroenLinks Brabant en GroenLinks Eindhoven is er namelijk geen enkele reden om de bestaande regionale overeenkomst open te breken, omdat de noodzaak van een nieuwe (lees: ruimere) overeenkomst helemaal niet is aangetoond. Om toch zijn zin te krijgen, gebruikt directeur De Boer van Eindhoven Airport oneigenlijke argumenten om een nieuwe overeenkomst af te dwingen.

Met een nieuwe overeenkomst zou de luchthaven kunnen voldoen aan strengere milieueisen en klimaatdoelen. Onzin, het is niet meer dan populair meeliften op de groene trend. O ja, en dan hebben we nog het economische motief. Eindhoven Airport zou super belangrijk zijn als motor voor de regionale economie. Dat is op z'n zachtst uitgedrukt zwaar overdreven.

 

De uitbreiding die de luchthaven wil, is vooral gericht op uitbreiding van het aantal goedkope vakantievluchten en die staan los van de bereikbaarheid van de regio door de lucht of werkgelegenheid. Met andere woorden: de extra ruimte die Eindhoven Airport wil, is uitsluitend bedoeld om chartermaatschappijen nog meer goedkope pretvluchten te laten verkopen. Dat levert in de regio een zeer beperkt aantal nieuwe banen op en hooguit wat extra omzet in koffie en broodjes.

Voor alle duidelijkheid: GroenLinks is niet tegen economische vooruitgang in de regio. We zijn echter wel tegenstander van het afwentelen van luchtvervuiling en geluidsoverlast op honderdduizenden inwoners in de regio Eindhoven ten behoeve van een stapeltje snel verdiende euros voor de aandeelhouders. In dit perspectief zijn de uitspraken van volksvertegenwoordiger Paul Rüpp ronduit beschamend te noemen en een lid van een democratisch gekozen provinciebestuur onwaardig.

Medio dit jaar krijgen de provincies in Nederland de bevoegdheid om besluiten te nemen over de regionale civiele luchthavens. Eindhoven Airport, blijft onder zeggenschap van het ministerie van Defensie. GroenLinks vindt de uitspraken van Rüpp storend voor het proces en misplaatst, omdat GS daarbij geen besluitvormende rol spelen.

Hetty Tindemans, fractievoorzitter GroenLinks Brabant
Hans van Zijl, raadslid GroenLinks Eindhoven