DEN BOSCH / EINDHOVEN - De provincie Brabant, het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE), Rijkswaterstaat en een aantal gemeenten ten oosten van Eindhoven hebben 'regionale overeenstemming' bereikt over een mogelijke oplossing van de verkeersproblematiek in Zuid-Oost Brabant. Volgens GroenLinks is een concrete oplossing nog ver weg: er is slechts sprake van een intentieverklaring met heel veel onduidelijkheden en onopgeloste vragen.
In de intentieverklaring zetten de ondertekenaars in op een versterking van de (inter)nationale bereikbaarheid van Zuidoost-Brabant via de A2, A58/A67 en N69. De gemeente Laarbeek heeft verder bedongen dat er geen snelweg, maar een tunnel wordt aangelegd langs het Wilhelminakanaal tussen de N279 en het knooppunt A50/A58. Daarnaast zouden de N279 opgewaardeerd moeten worden voor de ontsluiting van regionale bedrijventerreinen. Verder wordt versterking van een hoogwaardig woon- en leefklimaat in het middengebied tussen Eindhoven en Helmond in het vooruitzicht gesteld. Daarbij beloven de ondertekenaars 'hoge kwaliteit van natuurwaarden en ecologische structuur in het gehele gebied'.
Intentieverklaring
Fractievoorzitter Hetty Tindemans van GroenLinks zegt dat het veel te vroeg is om te praten van een doorbraak. "Deze overeenkomst is niets meer dan een intentieverklaring tussen de diverse partijen. Op basis van deze intentie moet eerst nog een complex plan worden uitgewerkt. En een bijzonder groot probleem is de financiering. Het plan kost 2,3 miljard en dat geld is er ook nog lang niet. Het lijkt ons een behoorlijk optimistische insteek om te denken dat het bedrijfsleven het hele plan vanaf de eerste stap mee gaat financieren."
Volgens Tindemans is het wel positief dat overheden, bedrijfsleven en milieu-organisaties eindelijk gezamenlijke streven naar een oplossing van de problemen, waarbij infrastructuur en ruimtelijke ordening beter op elkaar worden afgestemd.
Omgevingsplan
"GroenLinks is altijd voorstander geweest van een omgevingsplan, maar dan moet er ook nadrukkelijk aandacht zijn voor natuur en milieu en rekening worden gehouden met de waterhuishouding. Daaraan voldoet het voorliggend plan nog lang niet. Ook de noodzaak van een dwarsverbinding tussen N279 en A50 is niet onderbouwd met cijfers. Bovendien richt een tunnel onherstelbare schade aan aan de waterhuishouding van de natuurgebieden langs het Wilhelminakanaal", aldus Hetty Tindemans.
Openbaar vervoer
GroenLinks blijft vooralsnog geen voorstander van aanleg van nieuw asfalt en beton. Op de eerste plaats dient het fietspadennetwerk en het openbaar vervoer ingrijpend te worden verbeterd. Onder meer door het aanleggen van Hoogwaardig Openbaar Vervoer over speciale busbanen. Ook moet er meer aanbod komen in busvervoer met name naar de gemeenten aan de rand van het stedelijk gebied.
En daarnaast kan er nog veel worden gedaan aan het optimaliseren van de doorstroming van het verkeer op bestaande wegen door ongelijke kruisingen aan te leggen en toepassing van dynamisch verkeersmanagement.
Groene functie
Tindemans: "Het middengebied tussen Helmond en Eindhoven moet absoluut zijn groene functie blijven behouden. In de planvorming is dat de afgelopen jaren steeds verder aangetast. Nu wordt er ineens gesproken van winst. In feite is dat een wat vreemde term voor tijdig inzien dat men op de verkeerde weg was."
Een regionale delegatie gaat de inhoud van de intentieverklaring op 14 mei bespreken met minister Eurlings van Verkeer- en Waterstaat.