Op zo’n 600 meter van het prachtige Natura 2000-gebied de Kampina wil een ondernemer een nieuwe stal bouwen met 19.000 biggen.

De omstreden vergunning is al een hele tijd geleden verleend in 2013. Van deze vergunning is jarenlang geen gebruik gemaakt, maar de ondernemer wil alsnog van start. Omwonenden en natuurliefhebbers hebben zich daarom verzet tegen de vergunning en zijn naar de rechter gegaan.

In 2019 hebben deze mensen gelijk gekregen. De vergunning was niet op goede gronden verleend. Er was niet goed onderbouwd dat de extra stikstofneerslag van deze nieuwe stal gecompenseerd kon worden met andere maatregelen. De Kampina is namelijk al zeer stikstofoverbelast.

Vanwege recent gewijzigde landelijke regelgeving is echter hier geen vergunning meer nodig. Een hard gelach voor de natuur, want hiermee krijgt de Kampina op steenworpafstand een piekbelaster erbij. Dat terwijl we juist moeten bespreken hoe we de stikstofuitstoot nabij onder andere de Kampina omlaag gaan brengen. Dat is niet uit te leggen. We gaan enorm veel geld steken in het uitkopen van piekbelasters, en vragen veel van al bestaande veehouderijen.

De fracties van GroenLinks, D66, SP en PvdA hebben met een actuele motie opgeroepen om alles uit de kast te halen om deze intensieve veehouderij tegen te houden. Tom Ludwig "Er zijn daarvoor meerdere opties zoals het in gesprek gaan met de ondernemer over het afkopen van de vergunning en ik begreep ook dat de provincie meer juridische mogelijkheden heeft zoals het uitvaardigen van een verbod".  Helaas heeft de motie het niet gehaald.