Uitgaan in Brabant is leuk, maar alleen in het weekend. En alleen in de grote steden. Waarom? Omdat je alleen dan en daar ’s nachts thuis kan komen met het openbaar vervoer. GroenLinks én 50PLUS willen dat Brabant ook ’s nachts bereikbaar is. Jongerenorganisatie Dwars (van GroenLinks) voerde daarom samen met 50PLUS op donderdag 24 februari actie op Tilburg Centraal. In de nacht, uiteraard.
Tussen Brabantse steden en de Randstad rijden sinds een paar jaar nachttreinen op donderdag, vrijdag en zaterdag. Deze nachtroutes zijn een groot succes. Toch heeft de provincie besloten om de nacht van donderdag op vrijdag te schrappen. Waarom? Het wordt waarschijnlijk niet rendabel. Dat hoeft van GroenLinks en 50PLUS ook niet. Een goede verbinding tussen Brabantse steden is ons namelijk wel wat waard. Brabant is immers de tweede economie van Nederland en die stopt niet om elf uur ’s avonds.
Rennen voor de laatste trein
GroenLinks en 50PLUS zijn er voor om het Nachtnet in volle glorie te herstellen. En om te onderzoeken of het aansluiten van Helmond, Oss, Etten-Leur, Roosendaal, Bergen op Zoom op het Nachtnet haalbaar is. Ook willen we onderzoeken of er meer Nachtbussen ingezet kunnen worden tussen de dorpen en de steden. Brabanders willen naar concerten, debatten, hun (groot)ouders, (klein)kinderen en werkafspraken in de Randstad, zonder voortijdig weg te moeten rennen voor de laatste trein.
Seniorenpartij en jongste lijsttrekker
Lijsttrekker Henk Krol van 50PLUS: “Als hoofdredacteur van de Gay Krant heb ik ervoor gezorgd dat de allereerste Nachttrein in Brabant reed. Dat was ten behoeve van de Roze Maandag in Tilburg. Het doet me pijn dat het Brabantse Nachtnet nu ingekort wordt, terwijl het uit kan groeien tot een groot succes voor jong en oud”.
De 23-jarige Paul Smeulders, lijsttrekker voor GroenLinks vult aan: “GroenLinks is al jaren pleitbezorger voor uitbreiding van het nachtnet. Dit is typisch een onderwerp dat oudere en jongere Brabanders verbindt!”