Vrijdag 15 juli stond het voornemen van het College van Gedeputeerde Staten (GS) om 55 miljoen euro te lenen aan Eindhoven Airport voor het aanpassen van de terminal op de agenda. Het betrof een zogenaamde wensen en bedenkingen procedure. Wat betekent dat GS de bevoegdheid heeft om het besluit te nemen, maar verplicht is eerst de wensen en bedenkingen van Provinciale Staten aan te horen.

De lening wordt enkel gebruikt om het terminalgebouw van Eindhoven Airport uit te breiden omdat er niet voldoende ruimte is voor huidige activiteiten (zoals bagageafhandeling) en aan te passen aan een veranderende luchtvaart. Wij hebben GS gevraagd  vooral te sturen op een sobere en doelmatige aanpassing. Het voorstel gaat dus niet over wel of niet meer vliegbewegingen.

Over de toekomst van Eindhoven Airport is eerder al afgesproken dat de geluidscontour rond de luchthaven in 2030 met 30% moet zijn verkleind ten opzichte van 2019, als uitkomst van rapport Van Geel. Dit laat wat ons betreft geen ruimte voor meer vliegbewegingen. Dus aanpassing voor groei: nee, aanpassing voor meer kwaliteit en duurzaamheid: ja.

GroenLinks was wel kritisch op de beoordeling van het risico dat de Provincie loopt. Het geld komt namelijk uit een fonds dat we in stand willen houden, om te blijven investeren in maatschappelijke doelen. Het risico mag dus hoogstens minimaal zijn. We hebben in het debat de toezegging gekregen dat er eerst een ‘second opinion’ op de risicoanalyse komt alvorens de lening wordt verstrekt. En mochten er aanpassingen aan de leningsvoorwaarden nodig zijn op basis van die second opinion, dan worden die meegenomen bij de uiteindelijke verstrekking van de lening.