Op dit moment is de provincie druk bezig met de aanbesteding van de concessie Oost-Brabant voor 2027-2039. Deze aanbesteding bepaalt hoe het busvervoer in deze regio er voor de komende jaren uit gaat zien. Recent is het concept Programma van Eisen gepubliceerd. Vrijdag 14 juni gingen Provinciale Staten hierover in debat. GroenLinks en PvdA hebben daarbij onder andere aandacht gevraagd voor toegankelijkheid, arbeidsomstandigheden en de bereikbaarheid van dorpen buiten de spits.
Goed openbaar vervoer is van groot belang om Brabant voor al onze inwoners op een duurzame manier bereikbaar te houden. Wij hebben dan ook met grote belangstelling kennisgenomen van het concept Programma van Eisen (PvE). In grote lijnen zijn we positief gestemd, en ook de succesvolle aanbesteding in West-Brabant schept vertrouwen. Echter hadden we ook een aantal aandachtspunten.
Allereerst vinden we dat de eisen op het gebied van toegankelijkheid van bussen voor mensen met een lichamelijke beperking scherper zouden kunnen. Zo vinden we (minstens) één rolstoelplaats per bus erg weinig, zien we liever niet dat mensen in een rolstoel afhankelijk zijn van handmatige oprijplaten – en dus de welwillendheid van de chauffeur – en missen we aandacht voor reizigers met een visuele beperking. De gedeputeerde heeft toegezegd op deze onderwerpen terug te komen.
Daarnaast zouden we graag meer aandacht zien voor de arbeidsomstandigheden van buschauffeurs, bijvoorbeeld door te zorgen dat er beter naar de chauffeurs geluisterd wordt. Ook met het oog op de enorme personeelstekorten is het van groot belang dat chauffeurs plezierig en gezond hun werk kunnen doen. Wij vinden het dan ook een groot gemis dat er in het PvE geen aandacht is voor de ergonomie en het comfort van het materieel voor de chauffeurs. Helaas zijn er uit andere Nederlandse concessies namelijk talrijke voorbeelden van gigantische ziekteverzuimpercentages door slechte (elektrische) bussen: denk aan oncomfortabele stoelen, stuurkolommen met een afwijking naar rechts, kapotte verwarming en deuren die niet open gaan [1]. Ook op dit punt heeft de gedeputeerde beloofd terug te komen.
Verder hebben we de gedeputeerde gevraagd de doelen van de concessie concreter te maken, zodat we beter kunnen controleren of de doelen ook gehaald worden. Tot slot is het voor ons belangrijk dat ook de Brabanders in de kleine kernen kunnen rekenen op betrouwbaar openbaar vervoer en dat de problemen met betrekking tot volle bussen (“Sorry, bus is vol”) snel tot het verleden behoren.
Tot slot wijzen wij onze (raads)leden en andere geïnteresseerden er graag nogmaals op dat iedereen tot 5 juli een zienswijze (mening) kan indienen op het Programma van Eisen. Zie de website van de provincie voor meer informatie. Wij moedigen onze leden dus graag aan om eventuele tekortkomingen van het PvE te melden bij de provincie. Alle zienswijzen worden door de provincie voorzien van een reactie.
https://www.rtvoost.nl/nieuws/2042058/tientallen-elektrische-bussen-van-keolis-met-problemen-aan-de-kant-chauffeurs-extreem-vaak-ziek; https://www.rtvoost.nl/nieuws/2052309/byd-slaagt-er-niet-in-om-voorbeeldbussen-keolis-door-keuring-te-krijgen-deze-week-nieuwe-poging; https://www.cnvvakmensen.nl/vervoer/stads-en-streekvervoer/cao-openbaar-vervoer/nieuws/overleg-ebs-en-vakbonden-naar-aanleiding-enquete-fysieke-klachten-byd-bussen-2023-08-24/; https://www.rtvoost.nl/nieuws/2052309/byd-slaagt-er-niet-in-om-voorbeeldbussen-keolis-door-keuring-te-krijgen-deze-week-nieuwe-poging; https://pvmagazine.nl/het-gebed-zonder-end-dossier-van-de-elektrische-byd-bussen-op-de-veluwe/; https://www.rtvoost.nl/nieuws/2049254/keolis-deelt-thermokleding-uit-aan-koukleumende-chauffeurs-en-komt-met-prijsvraag-om-ludieke-reacties-te-managen