Nieuws van Patricia Brunklaus

Perspectiefnota 2018 Brabant op Koers

Vandaag wordt in de Statenvergadering de perspectiefnota 2018 besproken. GroenLinks kijkt terug en blikt vooruit. De fractie ziet te weinig urgentie bij energiebesparing, bij handhaving en toezicht in het buitengebied en te weinig dadendrang m.b.t circulaire economie. GroenLinks had de afgelopen jaren een veel socialere agenda verwacht van een coalitie waar PvdA en SP deel vanuit maken. Het gevoerde beleid is en blijft neo-liberaal.

Acties tegen fijnstof in diverse Brabantse gemeenten

In de gemeente Boxtel werd tijdens de campagne door GroenLinks samen met de bewoners van een drukke straat aandacht gevraagd tegen de fijnstofuitstoot door het bord van Milieudefensie te onthullen. In Bergen op Zoom is een werkgroep van buurtbewoners actief samen met GroenLinks om fijnstofmetingen voor elkaar te krijgen.

De plastificering van het Brabantse landschap

Met het voorjaar in de lucht worden er weer heel wat gronden ingepakt. Met grote rollen plastic worden vele hectares grond afgedekt. Vogels kunnen zich daar niet meer voeden, regenwater kan niet meer goed weglopen en de grond stikt. Bovendien wordt de kwaliteit van het landschap in negatieve zin beïnvloed. Het plastic blijft vaak het gehele voorjaar en zomer op de velden liggen. Het gaat hierbij zowel om zwart als wit plastic, plat op de grond of met kleine boogjes.