Nieuws van Patricia Brunklaus

Deelname Creativity World Forum Denemarken

Gedeputeerde Swinkels gaat namens de provincie deelnemen aan het Creativity World Forum (CWF) dat in oktober in Aarhus zal plaats vinden. Deelname vindt plaats als onderdeel van het Districts of Creativity Network lidmaatschap. GroenLinks wil opheldering over de deelname en de financiering van het bezoek.

CDA en GroenLinks willen extra debat over philharmonie

CDA en GroenLinks willen een extra debat over de bezuiniging op de philharmonie zuidnederland. Dit zgn. 'interpellatiedebat' zou op 22 september a.s. moeten plaatsvinden. De provincie Noord-Brabant wil het orkest voor minstens een half miljoen euro korten op het jaarlijkse budget. CDA en GroenLinks zijn tegen dit besluit, dat volgens de twee partijen onrechtmatig is.

GroenLinks Brabant wil geen korting op subsidie voor Philharmonie Zuid

Gedeputeerde Staten wil de Philharmonie Zuid een half miljoen euro minder subsidie geven per jaar. GroenLinks Brabant vind dit schokkend. Zeker omdat Philharmonie Zuid pas in juli op de hoogte werd gebracht, evenals de Provincie Limburg. Jaren is gewerkt aan de integratie van de twee orkesten en nu hangt hen plotsklaps een forse bezuiniging vanaf 2018 boven het hoofd.

Nog een Kans voor de Dans

Bij de Perspectief Nota werd de motie “Nog een Kans voor de Dans” aangenomen. Tijdens het woordvoerdersoverleg van 23 juni jl. vroeg GroenLinks hoe het staat met de uitvoering van de motie. Gedeputeerde Swinkels gaf een uitgebreide reactie op de stand van zaken rondom de activiteiten van de Dansgezelschappen in Brabant en liet tevens weten dat United C uit Eindhoven subsidie kon verwachte via Brabant C.

Geen kap essen langs N285

Volgens GS zouden alle 840 essen langs de provinciale weg N285, met ingang van 18 april 2017, gekapt moeten worden omdat deze ‘te ziek zijn’ en daarom een risico vormen voor de verkeersveiligheid.

Plannen voor Mariadal

In een persbericht  maakt het College van GS bekend dat er drie partijen zijn gevonden om het complex Mariadal in Roosendaal te ontwikkelen. In 2013 werd dit complex aangekocht door de provincie voor een bedrag van € 3.750.000 als Groot Erfgoedcomplex met het idee dat de provincie in samenwerking met de gemeente Roosendaal een derde partij zouden vinden die het gebouw zou overnemen.