Nieuws van Hagar Roijackers

Mestfraude en landjepik

Minister Carola Schouten van Landbouw laat signalen over ’landjepik’ door boeren onderzoeken. Dit nadat dagblad Trouw meldde dat agrariërs in de Gelderse gemeente Berkelland stiekem stroken gemeentegrond in gebruik hebben. Daardoor neemt hun hoeveelheid grond toe, kunnen ze meer Europese subsidie krijgen, kunnen ze meer verbouwen en kunnen ze er ook meer mest op uitrijden.

Natuurbeleid geactualiseerd

Het schiet niet op met ‘meters maken’ in de natuur. Voor de grote natuurambities in Brabant is destijds 240 miljoen euro gereserveerd. Maar nu, naar 5 jaar, is de natuur niet op stoom. Verwerving van grond blijkt een struikelblok. Het College van GS wil de natuurontwikkeling versnellen. Geen moment te vroeg, vindt GroenLinks.

Blunder ODBN en vergunning MACE OOC Oss

Op 24 november bleek dat door een procedurele fout de rechtsgang rond onduidelijkheden binnen de vergunningsverlening van MACE is vertraagd. Een hoger beroep rond de vestiging van de mestfabriek is niet ontvankelijk verklaard, doordat ODBN geen mandaat vanuit het College van GS kon overleggen. GroenLinks gaat vragen stellen in het vragenuur tijdens PS op 1 december.

Impuls aan bloemen en bijen

Actueler dan ooit: biodiversiteit en bijen. Provinciale Staten spraken op 27 oktober 2017 over de voortgang van de Bijenimpuls. Daarbij werden we bijna ingehaald door de actualiteit, want het debat werd (terecht) gedomineerd door alarmerende berichten over insectensterfte en glyfosaat. GroenLinks wil een gifvrij Brabant.

GroenLinks steunt structureel toezicht en handhaving

Kiezers associëren GroenLinks niet snel met veiligheid en toezicht. Statenlid Hagar Roijackers: “Toch ijvert onze partij als sinds jaar en dag voor meer en beter toezicht op de regels door ondernemers. Naleving is te vaak nog slecht, en dat heeft zo zijn effect op natuur, gezondheid en omgevingsveiligheid.” GroenLinks wil daarom de taken voor toezicht en handhaving structureel borgen in de provinciale begroting. Zowat als enige partij, bleek uit debat. Zelfs 3 van de 4 coalitiepartijen wilden Gedeputeerde Handhaving, Van den Hout, daarin niet steunen…

Gifgebruik in Brabant

Ecological Armageddon, zo kopte The Guardian. In 63 beschermde natuurgebieden in Duitsland is de insectensterfte sinds 1989 ruim 75 procent. Hoe zit dit in Brabant? GroenLinks mocht op 27 oktober geen mondelinge vragen stellen aan het College van GS. Daarom stelden we onderstaande vragen schriftelijk.